Over ons

Een veelgestelde vraag is: “Wie zijn jullie eigenlijk?”. Om daar een iets duidelijker beeld bij te geven zullen we dat vertellen op deze pagina. Het team van LvnNL bestaat uit vijf mensen. Wij hebben allemaal onze eigen relatie met luchtvaart, natuurlijk leggen wij de nadruk op luchtvaart in Noord-Nederland.

Geschiedenis van LvnNL
Ergens medio 2012 kwamen wij erachter dat het vrij gemakkelijk is om informatie te verspreiden via Twitter. Het ging zelfs zo makkelijk dat er al snel tientallen mensen mij gingen volgen. Omdat dit vanaf een privé profiel werd gedaan heb ik besloten om een team op te richten en naast dat leek het ook wel verstandig om een nieuw Twitter profiel op te richten. Zo gezegd zo gedaan, Lifeliner4NL was geboren en het bleek in korte tijd een zeer groot succes te worden. Toch was de naam niet helemaal zoals we het wilden hebben. Omdat wij ons destijds ook vooral richtten op luchtvaart in het algemeen. Zodoende besloten we een naamsverandering in het leven te gooien, LuchtvaartN_NL ook wel afgekort: LvnNL!

Tot de dag van vandaag plaatsen wij hedendaags berichten op Twitter, zowel van trauma, politie militaire helikopters, van vliegtuigen, belangrijke nieuws items, enzovoorts! Ook zijn wij al de tienduizend volgers gepasseerd, waar we heel erg blij mee zijn!

Wat wordt er wel en niet getweet?
Omdat we met vijf man sterk op Twitter werken, hebben wij soort van sectoren die wij monitoren. Vier personen van het LvnNL team letten nauwlettend op het verkeer in en rond Eelde. De vijfde persoon let nauwlettend op alles in en rondom vliegbasis Leeuwarden en vliegveld De Kooy/Den Helder. Doordat we deze sectoren aanhouden weten wij precies wie wat zal tweeten. Mochten wij er niet helemaal zeker van zijn wie er op dat moment tweet, dan overleggen we dat in een zeer snelle tempo. Soms tweeten wij ook dingen wat buiten onze regio valt, zoals inzetten in Duitsland of in Overijssel. Vaak doen we dit op basis van betrouwbare bronnen die ons goed en duidelijk informeren over de stand van zaken.

Uiteindelijk willen wij er naar toe werken om onze sectoren te verbreden. Dit gaan wij in de toekomst realiseren.

Hoe komen jullie aan informatie?
Wij baseren informatie op wat de piloot verteld tegen de luchtverkeersleider, of andersom natuurlijk. Mochten wij er niet helemaal zeker van zijn, dan kunnen we bijvoorbeeld ook kijken op P2000. Als wij er dan nog niet zeker van zijn wat het vliegtuig gaat doen, dan wordt het simpelweg niet getweet omdat het anders betrouwbaarheid van LvnNL kan schaden. Maken wij wel eens fouten? Absoluut, maar wij zullen dat altijd proberen te corrigeren.

“Als de traumaheli uitrukt en jullie tweeten daarover, waarom tweeten jullie dan niets over het ongeval zelf? Ik lees alleen maar Luchtvaart berichten!?”
Dit heeft er mee te maken dat wij ook alleen maar naar Luchtvaart kijken. Wat er precies is gebeurd op een locatie is niet wat wij willen vertellen via ons twitterprofiel. Wij willen echter alleen aangeven waar de reis naartoe gaat. Dit doen we met bijna alle vrij unieke vluchten!

Waarom tweeten jullie in het Engels en zo af en toe in het Nederlands?
De reden hiervan is dat wij luchtverkeersleiding zo realistisch mogelijk in tekst willen overbrengen naar de volger op Twitter en Facebook. Zoals men weet, luchtverkeersleiding in west-Europa gaat over het algemeen gezien in het Engels, tevens is dat ook een ‘officiële taal’ in de luchtvaart. Naast dat is het natuurlijk ook fijn voor de volger uit het buitenland. Mocht er iets spannends gebeuren dan gaan wij vaak over naar Nederlandse tweets plaatsen. Dit doen wij om te voorkomen dat er misverstanden worden gemaakt.

Maken jullie luchtverkeersleiding geluidsopnames zelf?
Wij nemen vrijwel alles op wat er op bijvoorbeeld Eelde tower (frequentie 118.705 MHz) wordt gezegd. Ook nemen wij alles op wat er op andere frequenties worden gezegd. Meestal focussen wij op de Lifeliner 4. Maar mocht er iets anders interessants voorbij komen dan gaan wij uiteraard daar op focussen!

Mag ik deze opnames ook zelf publiceren?
Neem daarvoor contact met ons op, zie ‘Contact‘ pagina.